تحلیلگر مسائل منطقه: اسرائیل نمی‌تواند اقدام خاصی را علیه ایران انجام دهد



تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیلی که ما امروز شاهدش هستیم، وضعیتش متزلزل‌تر از این است که بتواند اقدام خاصی را علیه ایران انجام دهد، اما هر کاری هم که بخواهد انجام دهد، ایران به راحتی می‌تواند مجددا از خود دفاع کند.

حمید صالحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حملات پهپادی و موشکی بامداد امروز ایران به رژیم صهیونیستی که در قالب «دفاع مشروع» و در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران انجام شد، اظهار کرد: از ۴۵ سال پیش ما با اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی آمریکا درگیریم و اساسا رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و از جنبش‌های رهایی‌بخش و خصوصا آزادی فلسطین حمایت قاطع می‌کنیم.

وی افزود: طی ۷۵ سالی که از عمر رژیم صهیونیستی می‌گذرد و خصوصا در چند دهه اخیر، هیچ کشوری جرات نکرده مقابل اسرائیل بایستد. در سال ۱۹۶۷ که اسرائیل طی ۶ روز ارتش‌های عربی را شکست داد و ضمن گسترش اشغالگری خود در سرزمین فلسطین، بخشی از مصر و سوریه را نیز به سلطه خود درآورد، هیچ سازمان و کشوری جرات نکرد یک اقدام عملی را در برابر جنایات و تجاوزات اسرائیل انجام دهد. لذا رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد قرار است در بر همان پاشنه بچرخد و همچنان می‌تواند بدون هیچ مانعی به تجاوزات خود ادامه دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به حمله تروریستی چندی پیش اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق، عنوان کرد: علاوه بر آن، رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر حملات دیگری را نیز علیه مستشاران ایران در سوریه انجام داده بود و فکر می‌کرد ایران در شرایط ضعف قرار دارد و همان طور که هفت ماه وارد جنگ غزه نشد، حالا هم پاسخی به اسرائیل نمی‌دهد.   

صالحی بیان کرد: چندین احتمال در مورد شیوه پاسخ ایران به اسرائیل وجود داشت؛ احتمال نخست حمله گروه‌های مقاومت به اسرائیل بود، احتمال دوم این بود که ایران به سفارت اسرائیل در یکی از کشورهای اطراف حمله کند و احتمال سوم نیز این بود که از سمت ایران مستقیما به رژیم حمله نظامی شود. نهایتا ایران مطابق منشور سازمان ملل و حق قانونی‌ خود برای پاسخ به تجاوزات خارجی، به گزینه سوم عمل کرد و با حمله نظامی به داخل اسرائیل، پاسخ تجاوز چندی پیش به کنسولگری کشورمان را داد.

وی تاکید کرد: ما عراق و سوریه نیستیم که اسرائیل هر جنایتی علیه‌مان انجام داد، کاری نکنیم. ایران کشوری مستقل است و هر که تجاوزی علیه ما انجام دهد، قطعا با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. در قبال تجاوز اخیر اسرائیل نیز ما قاطع‌ترین پاسخ را دادیم و همان پایگاهی که جنگنده‌هایش کنسولگری ما را هدف قرار دادند را موشک‌باران کردیم. در این عملیات ابتدا گنبد آهنین رژیم با پهپادهای ایرانی درگیر شد و سپس با موشک‌های کروز، پایگاه‌های اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه عملیات بامداد امروز جنبه بازدارندگی بالایی داشت، گفت: من فکر نمی‌کنم اسرائیل پاسخی دهد که منجر به جنگ تمام‌عیار شود، اما اگر بخواهد چنین کاری را بکند هم ما نسبت به رژیمی که ۱۹۰ روز نتوانسته در یک باریکه‌ای مانند غزه به توفیقی دست یاید، آمادگی بسیار بیشتری برای دفاع از خودمان داریم.  

صالحی ادامه داد: به علاوه من بعید می‌دانم آمریکا در شرایطی که هم انتخابات را در پیش دارد و هم بیش از ۲ سال درگیر جنگ اوکراین بوده، بتواند در صورت بروز جنگ گسترده بین اسرائیل و ایران، حمایت‌های خاصی را از رژیم صهیونیستی کند، کما اینکه بایدن به اسرائیل توصیه کرده پاسخ ایران را ندهد. آمریکایی‌ها هر گلی که می‌خواستند به سرشان بزنند را در جنگ اوکراین و ۶ ماه جنگ غزه زدند.

وی با بیان اینکه امروز اقتصاد هیچ کشوری توان جنگ نظامی را ندارد، عنوان کرد: اسرائیل هم با توجه به چالش‌های داخلی و بحران‌های موجود در کابینه نتانیاهو، دیگر بیش از این نمی‌تواند به جنگیدن ادامه دهد، خصوصا که بر اساس تهدیدات ایران، می‌داند هر پاسخی که به عملیات بامداد امروز نشان دهد، با حملات سهمگین‌تری مواجه خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر ۱۵، ۲۰ سال پیش این اتفاقات می‌افتاد، شاید اسرائیل دست به اقدامات خطرناکی برای پاسخ به ایران می‌زد، اما اسرائیلی که ما امروز شاهدش هستیم، وضعیتش متزلزل‌تر از این است که بتواند اقدام خاصی را علیه ایران انجام دهد. خصوصا که جنایات ۱۹۰ روزه اسرائیل در غزه، باعث شده که رژیم حمایت‌های افکار عمومی داخلی و خارجی را هم کاملا از دست بدهد. لذا بعید است شاهد پاسخی گسترده از سمت رژیم باشیم، اما هر کاری هم که اسرائیل بخواهد انجام دهد، ایران به راحتی می‌تواند مجددا از خود دفاع کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *